Endevina l'escena

Punt de trobada, de reflexió, de converses, etc, sense que tinguin res a veure amb la Botifarra.
Angeles
Barretina
Barretina
Entrades: 934
Membre des de: 09 des. 2002, 11:36

EntradaAutor: Angeles » 16 març 2009, 18:03

josep1945 ha escrit:Angeles, el que dic jo sols és la solució, sense explicitar-la, per que en deep ho pogués comprovar i els altres poguéssiu seguir jugant. Si apliques la teva solució al que he dit jo, ho veuràs.

Ostres és cert.
Ja m'estranyava a mi que posessis un tan igual sense tenir resolt el primer que havia posat en Deep :?
De fet ni havia reparat en que era la solució. Tant pensar i tenia el resultat línees més avall :evil: :evil: :evil:

Angeles
Barretina
Barretina
Entrades: 934
Membre des de: 09 des. 2002, 11:36

EntradaAutor: Angeles » 16 març 2009, 18:35

DeepButi ha escrit:Què cal fer?

Anar al poble de Chatm abans d'anar a veure Sbr, el fetiller i després pujar la Muntanya Cristal.lina.

josep1945
Barretina
Barretina
Entrades: 872
Membre des de: 06 oct. 2005, 17:54

EntradaAutor: josep1945 » 17 març 2009, 22:31

El qué cal fer ... és:

Escriure la segona frase que li diu el LG al A, ja que A diu dues frases:

"si heu de pujar a la Muntanya Cristal·lina, aneu abans a veure Sbr,"
"el fetiller" (que és el fetiller)

mentres que LG sols en diu una:

A és l'Autèntic


Es important saber aquesta segona frase, ja que tant A com B diuen que Sbr és el fetiller i, si un diu Veritat i l'altre diu Mentida, no podría ser.

Crec que aquesta segona frase serà Veritat, amb lo qual, deduiriem que:

A = Passota (dient Mentida i Veritat), B = Autèntic i C = Fals

Amb lo qual, hauriem d'anar al poble de Chatm i no buscar-hi la Casa de les Ilusions

Angeles
Barretina
Barretina
Entrades: 934
Membre des de: 09 des. 2002, 11:36

EntradaAutor: Angeles » 17 març 2009, 23:12

DeepButi ha escrit:C: A no és ni el Fals ni el Passota
LG: C és el Passota

Josep1945 ha escrit:A = Passota (dient Mentida i Veritat), B = Autèntic i C = Fals

Si C fos el fals dient la seva frase; "A no és ni el Fals ni el Passota " diria mitja veritat ja que realment A no és el fals. Jo amb aquesta frase havia pensat que era el passota dient la veritat i per tant havia deduït que:
A= Autèntic
B= Fals
C= Passota
Però és massa liat el nivell per a mi.
Penso que em dedicaré altre cop als acudits :cry:

josep1945
Barretina
Barretina
Entrades: 872
Membre des de: 06 oct. 2005, 17:54

EntradaAutor: josep1945 » 17 març 2009, 23:15

Angeles, jo sols he fet una observació, es a dir, crec que falta una frase per cumplir totes les normes.

Per analitzar qui es qui:

Suposem que C sigui el Passota, com la resposta del LG al que diu es que ho és, sería el Passota dient la Veritat. Per tant A hauría de ser l’Autèntic i B el Fals
A = A(V) , B = F(M), C = P(V)

Suposem que C no sigui el Passota, com la resposta del LG al que diu es que ho és (seria Mentida) vol dir que ha de ser el Fals, per tant A ja sols pot ser Passota, i com el que contesta el LG al que diu A es que és l’Autèntic (mentida) ha de ser el Passota dient mentida.
A = P(M); B = A(V); C = F(M)

Es a dir,, en principi poden ser les dues, sense analitzar rés més de moment, clar.

DeepButi
Barretina
Barretina
Entrades: 1385
Membre des de: 12 nov. 2002, 11:30

EntradaAutor: DeepButi » 18 març 2009, 20:25

Angeles ha escrit:
DeepButi ha escrit:A: B és el Passota
LG: A no és el Boig
B: C és el Fals
LG: D no és l'Autèntic
C: D és l'Autèntic
LG: B no és el Passota
D: A és el Boig
LG: D no és el Fals

Qui és qui?


A = Boig
B = Fals
C = Passota
D = Autèntic

Disculpeu, estava enfeinat. Recupero per a qui vulgui veure no només la sol·lució sinó com arrivar-hi ...

Si A fos l'Autèntic, B seria el Passota, la 4arta frase seria certa, la tercera per tant també per tant C el Fals i D el Boig ... en aquest cas la 7ena frase seria falsa per tant la 8ena també i D hauria de ser el fals. Incongruent per tant A no pot ser l'Autèntic.

Si B fos l'Autèntic, C seria el Fals i la frase de C falsa, però la 6ena frase seria certa. Incongruent per tant B no pot ser l'Autèntic.

C no pot ser l'Autèntic per la seva pròpia frase.

D ha de ser l'Autèntic, A el Boig, B el Fals i C el Passota.

_____________________________

4. La Muntanya Cristal·lina
... un Autèntic, un Fals i un Passota ...

1 A: si heu de pujar a la Muntanya Cristal·lina, aneu abans a veure Sbr, el fetiller
2 LG: A és l'Autèntic
3 B: si no cal anar a veure Sbr el fetiller, aneu al poble de Chatm
4 LG: si cal anar a Chatm, no caldrà pas buscar-hi la Casa de les Ilusions
5 C: A no és ni el Fals ni el Passota
6 LG: C és el Passota

Què cal fer?

"... Sbr, el fetiller" és una pura i simple descripció, no pas una segona frase que comença amb "el fetiller" i no porta ni verb ni res.

La resposta de l'Angeles és incorrecte. La de josep1945 correcte però incomplerta.

He numerat les frases per fer-ho més fàcil.

2 i 5 són equivalents, per tant 1, 2, 5 i 6 són o bé totes certes o bé totes falses.

Si totes fossin certes, A Autèntic, C Passota i B Fals. Aleshores 3 i 4 serien falses les dues.
Aquí ve el punt crític: perquè una "implicació" (si Y aleshores Z) sigui falsa s'ha de donar obligatòriament Y cert i Z fals. Totes les altres combinacions donen com a certa la implicació.
Per tant tindriem que:
ha de ser fals 3 ... aneu a Chatm
i
ha de ser cert 4 ... cal anar a Chatm
és a dir hauríem d'anar i no hauriem d'anar a Chatm.

Per tant 3 i 4 no poden ser falses simultàniament i 1, 2, 5 i 6 són totes falses.

3 i 4 certes. B és l'Autèntic, C el Fals, A el Passota.

1 fals ... cal pujar a la Muntanya i NO cal veure Sbr (única manera com la frase pot ser falsa).
3 certa i NO cal veure Sbr ... hem d'anar a Chatm
4 certa i hem d'anar a Chatm ... no hem d'anar a la Casa de les il·lusions.

Total, pujar la Muntanya i anar a Chatm però ni a veure Sbr ni a la Casa de les il·lusions.


... no sé si seguir ... :roll:

josep1945
Barretina
Barretina
Entrades: 872
Membre des de: 06 oct. 2005, 17:54

EntradaAutor: josep1945 » 19 març 2009, 10:06

DeepButi escrigué:

"... Sbr, el fetiller" és una pura i simple descripció, no pas una segona frase que comença amb "el fetiller" i no porta ni verb ni res.


No hi estic d'acord.
Es informació i, per tant, cadascú l'ha de donar segons el seu tarannà
el Fals dient Mentida i l'Autèntic dient Veritat.
Per tant, primer resoldre aquet apartat i després ja es faran les deduccions corresponents.

No entraré en cap polèmica sobre això, que, en tot cas, seria motiu d'un post concret sobre les expressions gramaticals en català.

Angeles
Barretina
Barretina
Entrades: 934
Membre des de: 09 des. 2002, 11:36

EntradaAutor: Angeles » 19 març 2009, 12:35

DeepButi ha escrit:1 A: si heu de pujar a la Muntanya Cristal·lina, aneu abans a veure Sbr, el fetiller
2 LG: A és l'Autèntic
3 B: si no cal anar a veure Sbr el fetiller, aneu al poble de Chatm
4 LG: si cal anar a Chatm, no caldrà pas buscar-hi la Casa de les Ilusions
5 C: A no és ni el Fals ni el Passota
6 LG: C és el Passota

A el Passota. B és l'Autèntic. C el Fals,


Si el C és el Fals, pot dir la seva frase si sempre diu mentida?
5 C: A no és ni el Fals ni el Passota
El fals diu sempre mentida i si diu que A no és el Fals està dient la veritat en part. Així que jo tampoc estic d'acord :wink: (toca..... som)

josep1945
Barretina
Barretina
Entrades: 872
Membre des de: 06 oct. 2005, 17:54

EntradaAutor: josep1945 » 19 març 2009, 12:55

Hola, Angeles, es el que té el "ni" , es com si digués l'A no es cap d'aquet grup (Fals, Passota).
Si no és cap del grup, ha dit Veritat i si és un qualsevol del grup es que ha dit Mentida

DeepButi
Barretina
Barretina
Entrades: 1385
Membre des de: 12 nov. 2002, 11:30

EntradaAutor: DeepButi » 19 març 2009, 17:06

A no és ni el Fals ni el Passota :arrow: (NO Fals I NO Passota)

A=Passota => (NO Fals I NO Passota) falsa.

No hi ha cap contradicció en absolut.

Nota: NO O i I són en aquest contexte operadors lògics formals.

És un problema del llenguatge col·loquial i les dobles negacions que no es dona en tots els idiomes, però sí en català.

Exemple més flagrant: No tinc res. Si ho interpretessim literalment "no res" seria "alguna cosa" i per tant no tinc res voldria dir que tinc algo. Però en català no ho vol pas dir ("no pas" és un altre exemple de doble negació!).

En anglés per exemple, "No tinc res" es diu "I have nothing" literalment "Tinc res" o també es pot dir "I don't have anything" literalment "No tinc algo". És més lògic.

DeepButi
Barretina
Barretina
Entrades: 1385
Membre des de: 12 nov. 2002, 11:30

EntradaAutor: DeepButi » 19 març 2009, 19:44

5. Mar o Muntanya (ara ja comencen a ser difícils)

A mig camí de la Muntanya, tres autòctons es paren a fer-la petar ...

A: seguiu pujant la Muntanya fins al proper poble
LG: C no és un Autèntic
B: si aquesta declaració és certa, A no és un Fals
LG: si aquesta declaració és certa, la declaració precedent és falsa
C: una de dues: o bé heu de seguir pujant la Muntanya fins al proper poble, o bé heu d'anar a l'illa de Krny
LG: B no és un Fals

Heu de seguir pujant la Muntanya Cristal·lina?

DeepButi
Barretina
Barretina
Entrades: 1385
Membre des de: 12 nov. 2002, 11:30

EntradaAutor: DeepButi » 20 març 2009, 18:36

Ja veig que la lògica no té gaire èxit 8) ... canviarem de registre.

46701 i 32859 semblen números normals, però no ho són:

a) cada un té cinc xifres i entre els dos ténen les 10 xifres, una vegada cada una
b) els seus dobles 93402 i 65718 ... compleixen la mateixa condició
c) la seva suma i la seva resta 79560 i 13842 ... també!

Quines coses, oi?

Serieu capaços de trobar una altra parella de números que respectin les tres característiques?

(Em sembla que hi ha més d'una sol·lució ... ho he de verificar :roll:).

Editat: efectivament, vuit parelles de números, inclosa la d'exemple, compleixen les condicions.

Jordi
Site Admin
Entrades: 142
Membre des de: 15 set. 2002, 23:47

EntradaAutor: Jordi » 21 març 2009, 13:14

En relacio a mar i muntanya ja imagino que no pero en tot cas, dels tres autoctons no en sabem res a priori? es a dir podriem ser tots tres de qualsevol de les 4 races?

DeepButi
Barretina
Barretina
Entrades: 1385
Membre des de: 12 nov. 2002, 11:30

EntradaAutor: DeepButi » 21 març 2009, 19:49

Correcte Jordi, poden ser qualsevol cosa.

DeepButi
Barretina
Barretina
Entrades: 1385
Membre des de: 12 nov. 2002, 11:30

EntradaAutor: DeepButi » 23 març 2009, 20:32

I aquest?

Dos estols perfectes (*) d'ànecs passen per sobre uns caçadors que disparen sense encertar-ne cap, però espanten els de l'estol més petit, de manera que uns quants deixen l'estol i passen a l'estol gran. Es reorganitzen i segueixen volant en dos estols perfectes.

Una mica més endavant uns altres caçadors, també amb mala punteria, tornen a espantar els ànecs. Uns quants de l'estol petit se'n van al gran. Es reorganitzen i segueixen volant en dos estols perfectes.

Un tercer grup de caçadors torna a disparar. És el dia de sort dels ànecs, no en toquen cap, però ara tots els ànecs que quedaven a l'estol petit se'n van al gran. Es reorganitzen i segueixen volant en un estol perfecte.

Si en total hi ha menys de 1,000 ànecs i la segona vegada han canviat d'estol més ànecs que la primera ...

Quants ànecs hi havia a cada estol original?

(*) Nota: un estol perfecte és aquell en el que en la primera fila hi ha un ànec, a la segona dos, a la tercera tres, ... i a la n-èsima n.


Torna a “Varietats”

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: Angeles i 205 visitants