La sortida de cavall és bona?

Tàctiques simples de la Botifarra (per exemple sortida de 12)

La sortida de cavall és bona?

Sortiré de cavall perquè és la més gran sempre.
0
No hi ha cap vot
No sortiré de cavall mai perquè és una "sortida d'animal".
1
20%
Sortiré o no de cavall, depenent de les altres cartes (10, 8, etc).
1
20%
Sortiré o no de cavall, depenent de les cartes que pot tenir el company (manilla - as - rei).
2
40%
Sortiré o no de cavall, depenent dels triomfs.
0
No hi ha cap vot
Mai toco un pal de cavall si tinc una altra sortida, encara que sigui arriscada.
1
20%
 
Vots totals: 5

asterix_fire
Recontro
Recontro
Entrades: 55
Membre des de: 02 set. 2011, 18:00

La sortida de cavall és bona?

EntradaAutor: asterix_fire » 19 abr. 2012, 16:23

Bones a tots,

una de les sortides conflictives del joc de la botifarra és la sortida de cavall. Aquí volia comentar que s'anomena sortida de cavall a la sortida on la més grossa d'aquell pal és el cavall (no tenim, manilla, as ni tampoc rei).

Com diu la dita: "Sortida de cavall, sortida d'animal", pel fet que es pot donar la màxima puntuació en una base del mateix pal (cavall -> rei -> as -> manilla = 15 punts).

Com sempre per intentar discutir sobre la jugada poso unes condicions. Així restringim més les possibilitats.

Fan triomf ells i no contrem. No cal que sigui la primera sortida (però pot ser-ho clar) i pot fer triomf qualsevol dels contraris.

Les condicions inicials són que entrem o sortim inicialment nosaltres. En base a la informació del nostre joc més la possibilitat d'algunes bases anteriors (si n'hi ha) valorar si és bona o no, la sortida de cavall.

De moment, no diré res més i deixaré que opineu.

Les opcions per qui vulgui fer l'enquesta són:

1 - Sortiré de cavall perquè és la més gran sempre.
2 - No sortiré de cavall mai perquè és una "sortida d'animal".
3 - Sortiré o no de cavall, depenent de les altres cartes (10, 8, etc).
4 - Sortiré o no de cavall, depenent de les cartes que pot tenir el company (manilla - as - rei).
5 - Sortiré o no de cavall, depenent dels triomfs.
6 - Mai toco un pal de cavall si tinc una altra sortida, encara que sigui arriscada.

Si algú vol donar la seva opinió sobre la segona opció (sortida de cavall, sortida d'animal) a favor o en contra ho agrairia.

Voteu i poseu els vostres comentaris i així ho discutim entre tots.

gràcies,
asterix :-)

asterix_fire
Recontro
Recontro
Entrades: 55
Membre des de: 02 set. 2011, 18:00

La sortida de cavall és bona?

EntradaAutor: asterix_fire » 27 abr. 2012, 17:13

Han passat uns dies i no hi ha cap comentari sobre la pregunta. A més a més, només hi ha un vot en l'enquesta. Deixaré uns dies més abans de donar la meva opinió al respecte a veure si algú més s'anima. Mentrestant, volia comentar el vot que hi ha hagut: No sortiré de cavall mai perquè és una "sortida d'animal".

El joc de la botifarra no és un joc molt complicat degut a les senzilles regles que té. Això no treu que en el desenvolupament del joc hi hagi una sèrie de jugades que poden considerar-se més complicades que d'altres. Això fa que el joc sigui complex, interessant i a la vegada diferent cada vegada. Tots sabem que hi ha jugades que s'han de seguir al peu de la lletra en molts casos sense tenir en compte qualsevol informació prèvia. Normalment les regles establertes són adquirides per probabilitat i senzillesa en la comunicació d'informació clara i concisa. També ens podem trobar en el cas contrari. Jugades que depenen d'un conjunt de condicions. Aquestes jugades són considerades més difícils perquè s'han d'haver valorat abans, el resultats poden ser diversos i pot no haver-hi tant conscens. El resultat d'aquestes jugades porten molts cops a confusió i poden ser de difícil explicació.

En el jocs, s'intenta cercar maneres d'optimitzar les solucions als problemes i tractar d'automatitzar cada cas per fer-lo més senzill per nosaltres, però moltes vegades no és possible. Per poder fer-ho, s'haurien d'explicar molts matisos i condicions. Això fa que moltes jugades no es puguin explicar "sobre el paper o programant" i quedin ambigües "per un coneixement consensuat per tothom". Un dels fets que aporta tanta bellesa a aquest joc.

En la meva opinió la sortida de cavall és una de les sortides complicades. La considero així, no tant perquè consideri que tingui una complexe valoració sinó perquè pot tenir diversos resultats i pot portar a confusió i discussió.

Després d'haver intentat explicar per què la sortida de cavall és una sortida complicada en línies generals. Ens trobem amb tres opcions clarament diferenciades segons les condicions que s'han posat (fan triomf i no contrem, principalment) i que van lligades a tres tipus de jugadors. Les opcions segons el jugador són: sempre, mai o depèn. Com en molts d'altres casos.

Començant per l'opció 2: No sortiré de cavall mai perquè és una "sortida d'animal". Aquesta opció estem dient les següents afirmacions:

- La sortida de cavall no és mai bona.
- Podem fer perdre l'as al company, fent el màxim de punts en una base del mateix coll.
- Qui surti així, és un animal!!

Com es pot veure i en la meva opinió, són tres raons o motius pels quals el jugador no hi sortiria i no hi hauria de sortir ningú mai.

El primer motiu, sense més, no dóna informació respecte a per què mai s'hauria de sortir de cavall. Potser algú ens ho podria explicar? Des del meu punt de vista faltant manilla-as-rei i sense saber on poden ser no sortir de cavall pot perjudicar. Primer perquè pot fer caure no només l'as, sinó també el rei al company. Segon perquè si té la manilla el company no farem tants punts, afegint que hi ha menys possibilitats d'agafar l'as o el rei. Per últim, encara que n'hi poden haver d'altres, perquè el cavall té menys possibilitats de fer-se en una segona base (carregar-lo ha de ser secundari) per la senzilla raó d'haver-hi un semifallo i no dominar el triomf. Recordant que com a màxim hi pot haver tres bases del mateix pal i afegint que un semifallo és possible, en la meva opinió una carta que no té base per si sola (totes menys manilla-as-rei) ha de jugar-se ascendenment per cada pal amb prioritat respecte a les altres cartes del pal.

El segon motiu, tampoc és raó suficient per no sortir de cavall. L'as el pot perdre igualment, inclús amb més probabilitat com més baixa sigui la carta de la nostra sortida. Sí, és veritat que és el màxim de punts tenint en compte una base del mateix pal, però no s'hauria de valorar així perquè el més important és triar la millor opció al final del dat. Per tant, sortir de cavall no s'hauria de considerar una mala jugada en el resultat global quan la probabilitat de fer més punts a la primera jugada o en posteriors és més gran que sortir de petita. Afegir aquí que en el cas de matisos com sortir de sota o 8 tenint el cavall pensant que és molt semblant, tampoc em semblaria ben jugat sinó es té en compte el joc globalment per motius que explicaré més endavant.

El tercer motiu, és clarament una metàfora que algú pot utilitzar i crear prejudici sobre un jugador. Les dites estan bé perquè ens ajuden a recordar conceptes bàsics del joc, però no per seguir-les cegament. Igualment, aquesta és de les dites que poden posar en entredit un jugador sense resposta o possible discussió per haver-se cregut com un dogma de fe i no permetre el dret a replica.

Crec que no cal afegir res més de moment. Espero no haver creat cap confusió en l'explicació. M'agradaria que comentessiu tant a favor o en contra aquestes observacions. En el cas de pensar "que és una sortida d'animal", estaria bé que expresseu si aquesta o d'altres jugades poden causar problemes i com es crea un prejudici en el cas de donar-se la jugada que s'ha comentat dels 15 punts.

Per últim, una "crítica recordatoria" que vull fer constructivament (Carles :-)). Al portal web de butinet no crec que hi hagi d'haver "manuals de botifarra". Manuals almenys que siguin d'un estil i concretin massa com s'ha de jugar. Pot haver-hi un manual de benvinguda per principiants on s'expliquin les normes i el més bàsic (la qual cosa s'hauria de definir i no és fàcil). Més enllà d'aquí hauria d'anar a dins del fòrum, on toqui, per qui va dirigit i ben explicada la seva finalitat.

Un exemple, que no comparteixo i que no és precisament del Manual de Butinet, sinó de les dites del portal de butinet, és el que s'està comentant aquí precisament en l'enllaç següent:

http://www.butinet.cat/index.php?pagina=botifarra_dites

"La sortida de cavall és una sortida poc recomanable, ja que si sortim de cavall, el jugador de la nostra dreta pot tirar el rei, el nostre company l'as, i l'altre dels contraris la manilla, amb el que s'ha fet una jugada de 15 punts per a l'equip contrari. (Únicament s'acceptaria aquesta sortida si nosaltres tenim l'As i així volem que salti la manilla per a salvar la nostra carta)"

Gens d'acord...posem un espai per les opinions personals a ser possible? Deixem que els que juguin no comencin pensant en dogmes. Amb la dita n'hi ha prou, si es vol explicar es diu "perquè és la jugada amb més puntuació", però no s'hauria de dir que no s'ha de fer i que només es pot fer si tal i qual...

Espero els vostres comentaris!!

asterix_fire :)
P.D - Perdoneu el llarg escrit

asterix_fire
Recontro
Recontro
Entrades: 55
Membre des de: 02 set. 2011, 18:00

EntradaAutor: asterix_fire » 02 maig 2012, 13:50

Bones a tots,

Com que el tema és complicat aniré filtrant els resultats per arribar a la conclusió.

En aquest cas volia comentar per què tampoc és bona l'opció: 6 - Mai toco un pal de cavall si tinc una altra sortida, encara que sigui arriscada.

Depenent de la distribució del nostre joc, un cop ens toca sortir s'ha de valorar la informació que tenim fins al moment. En el cas de tenir un carteig en el qual les altres sortides poden ser arriscades o són menys prioritàries que la sortida del pal de cavall no s'hauria de tocar cap altre pal ni evitar la sortida del pal de cavall.

Els riscos de sortir d'un pal que ens pot perjudicar poden ser molts (descarts, fallos del company o contrari, perdre punts que es poden salvar, etc). Aquests riscos seran normalment pitjors a obrir un pal i per tant no s'haurien de provocar.

Per altra banda, tenir un pal inferior en prioritat (per sota del cavall i sense informació sobre les cartes que resten), tampoc seria una millor sortida. En aquest cas ens basem únicament en la probabilitat que una sortida és menys arriscada i més beneficiosa com més alta és aquesta carta. Això vol dir que si tenim un pal "de sota" i un pal "de cavall", triaria primer la sortida de cavall perquè tinc més possibilitats de fer més punts a la primera base i perdre menys punts a les posteriors. Aquí s'inclouen les casuístiques possibles de manilla - as - rei, en qualsevol posició de la taula. No seria el mateix si tinguessim informació que el company pot tenir la manilla d'un dels pals, per exemple (llavors sortiríem d'aquest pal).

Pot haver-hi més exemples i explicacions més precises. De moment, ho simplifico així:

Sense cap informació addicional. La sortida a triar no pot ser arriscada si tenim un pal per obrir (on pot tenir la manilla el company). De les sortides restants s'ha de triar per prioritats ascendents (primer pals de cavall, sota, 8, i així successívament) quan no hi ha base, tenint en compte els riscos de les cartes i la informació fins al moment.

Espero els vostres comentaris.

asterix_fire :-)

Angeles
Barretina
Barretina
Entrades: 934
Membre des de: 09 des. 2002, 11:36

EntradaAutor: Angeles » 02 maig 2012, 16:17

Hola asterix_fire,

Em sabia greu respondre al teu post, perquè no tinc una resposta interessant, però en vista de les poques respostes m’he animat.

No m’identifico amb cap resposta de les que has posat a l’enquesta.

Algun cop t’he comentat que jo quan veig les 12 cartes tinc clar que he de fer (tot i que molt sovint aquesta claredat no és la jugada més recomanable), però que em costa molt explicar perquè ho faig. No sé si és per la falta de les meves aptituds docents o perquè m’agrada poc analitzar jugades.

Algun cop he sortit de cavall, però crec que seria depenent de les cartes que tinc en general, no de les cartes d’aquell pal que tinc cavall, ni depenent del que pot tenir el company perquè d’aquell pal si no està marcat no ho puc saber, ni depenent dels trumfos.
Si tinc asos prefereixo sortir a defensar-me’l, si tinc dues manilles prefereixo sortir arrastrant, si no tinc asos i només tinc una manilla o cap, sortiré a pal falç i una opció podria ser sortir de cavall. Si surt malament, doncs mala sort. Què és una sortida arriscada?, cert. Què si puc no la faig?, cert. Però no diria MAI la faig, perquè segur que algun cop l’utilitzo.
Si em donessis l’exemple de 12 cartes et diria si la faria o no, però explicar-ho se’m fa difícil.

Aprofito l’ocasió per agrair-te tot el teu esforç en els post que publiques. És una llàstima la poca resposta pe part nostra. T’animo a crear preguntes més sobre jocs que sobre temes tan parlats com lliure o obligada, sortida de rei o as o coses semblants perquè penso s’ha parlat molt i la gent potser ja està cansada.

Gràcies pels teus escrits.

asterix_fire
Recontro
Recontro
Entrades: 55
Membre des de: 02 set. 2011, 18:00

EntradaAutor: asterix_fire » 03 maig 2012, 02:18

Primer de tot, gràcies Angeles pels ànims. :-) :-)

Les poques respostes que hi ha segurament es deuen al poc hàbit de llegir i comentar en el fòrum. Podrien ser degudes també a la complexitat dels temes i com els exposo. Poder comentar jugades i partides, no és tant senzill i fa falta una eina que el Carles ja està preparant des de fa temps. Aquesta eina basada en el visor de partides i encara no està preparada per poder ser utilitzada. Esperem que en breu es pugui utilitzar per tothom (si és possible).

S'exposen per tant, temes i conceptes que es puguin discutir en format enquesta per fomentar aquesta participació i treure alguna conclusió si és possible.

És culpa meva no saber explicar clarament i amb poques paraules aquests conceptes i temes del joc. Tot i així, s'ha d'entendre que amb poques paraules no es podria definir i amb explicacions més concretes s'allargaria encara més. Almenys jo no sóc capaç. :-) Aquesta és una altra raó del per què la gent possiblement no comenti i es cansi.

Jo continuaré interessat en comentar temes i proposo que vosaltres també ho feu, sinó digueu-m'ho i els explicaré jo. :-)

Sobre el que comentes, entenc que hi pugui haver jugadors que saben el què han de fer i com ho han de fer, un cop tenen les cartes a la mà. Es podria posar les cartes d'un exemple (sense aquesta eina) i comentar per aquest exemple concret (es podria fer però no és la meva intenció). En menor o major mesura a tots ens deu passar que veient un joc sabríem que caldria fer, però en general o intentant pensar "per un tot" és més difícil i moltes vegades impossible poder fer-ho. Si hi hagués un exemple prou clar i que no fos concret el posaria. Per això només poso temes concrets que podrien ser definits amb condicions.

Un exemple que sembla que comentes és La Sortida, en general, tenint les 12 cartes i posar-hi un pal de cavall i d'altres pals. Aquest és un Gran tema del qual se'n pot parlar i que ocuparia molt. Pensem que s'haurien de posar igualment condicions i explicacions complexes (almenys si algú dubte en altres sortides possibles). La sortida de cavall en aquest sentit no es referia només des de l'inici sinó en qualsevol fase del joc.

Angeles ha escrit:Algun cop he sortit de cavall, però crec que seria depenent de les cartes que tinc en general, no de les cartes d’aquell pal que tinc cavall, ni depenent del que pot tenir el company perquè d’aquell pal si no està marcat no ho puc saber, ni depenent dels trumfos.


Comentes que alguns cops sortiries de cavall depenent de les cartes que tens en els altres pals i (t'hi afegeixo perquè va implícit en qualsevol partida) de la informació que tens fins al moment. Quan dius alguns cops vol dir "depèn". Per tant, no triaries les opcions 1, 2 i 6. Després comentes que de les tres que queden no ho faries pel triomf (5) ni per les altres cartes del mateix pal (3). Deixo per últim lloc que dius que tampoc ho faries pel que pot tenir el company (4) perquè "no" ho saps, a no ser que ho marqui.

És veritat que en La Sortida quan tens 12 cartes no ho saps. Tot i així, sempre tens informació sobre la subhasta (triomf delegat i no contrat) i les cartes que tens (siguin quines siguin). Algo podràs deduir...més encara si t'ho marca i en les condicions Sí que podria donar-se (seria de gran ajuda de fet).

Està clar que si aquestes cartes suggereixen una altra sortida la faràs (per exemple un pal d'as o manilla-as). Per tant, ja no entrarem en la Sortida de Cavall (seria una altra sortida). Ara però, si suposem que no tenim més sortides o en el nostre cas que totes les altres sortides són arriscades (6) o de pals més petits (la més gran és la sota, 8, etc), s'hauria de començar a pensar en sortir del Pal de Cavall. Estem en aquest punt.

No sé si m'hauràs entès una mica més? No es tracta de triar una sortida clara de les restants que no sabem. No es tracta tampoc de saber descarts, número de triomfs o cartes del pal de cavall, encara que seria d'ajuda i que sí que podem posar com a condicions de la nostra resposta. És un tema genèric...

Tal i com ho planteges (un exemple), et poso una distribució perquè triïs:

Nord: 12 cartes - NO contra
Est: 12 cartes - delega
Oest: 12 cartes - triomf copes
Sud (Angeles):

Oro - 6, 5, 4
Copa - Rei, 4, 2
Espasa - As, 5
Basto - Cavall, 8, 7, 3

Crec que no contraria, no arrastraria i no sortiria d'espasa (arriscats). Queda doncs un pal més petit (Oro) i el Pal de Cavall.

De què sortiries?

Jo et poso ara unes condicions per poder triar en un altre pantejament (tema o concepte genèric):

bases anteriors: El company surt d'un pal on ara hi pot haver descarts i és perillòs, i ha marxat de l'altre pal. En descart negatiu "marca" el nostre pal de cavall.
No podem arrastrar
Del pal que ha marxat tenim un pal on la més gran és la sota.

De què sortiries?

D'aquest cas en podríem treure que sempre pugui tenir la manilla sortiríem de cavall, oi? Hi podem anar afegint condicions...

Per últim, dues preguntes. Comentes que quan "no tens res" i tens "pals falsos" (entenent que no tenen base) podries haver de sortir de cavall. Encara que no t'agradi. Vols dir que sortiries abans d'un altre pal, per exemple un pal que la més gran és la sota o el 8? El fet de dir "no m'agrada sortir de cavall" va relacionat amb que puguis fer caure l'as al company i no va relacionat amb que li aixequis l'as al contrari?

Gràcies un altre vegada pels teus comentaris i disculpa la llargada del meu comentari. Espero que quedi una mica més clar.

asterix_fire :-)

asterix_fire
Recontro
Recontro
Entrades: 55
Membre des de: 02 set. 2011, 18:00

EntradaAutor: asterix_fire » 08 maig 2012, 14:17

Tenim un altre vot sense comentari:

Mai toco un pal de cavall si tinc una altra sortida, encara que sigui arriscada.

En aquest cas el jugador prefereix no tocar el pal de cavall (ni de cavall ni de cap altre carta d'aquell pal) perquè considera que sortir d'aquest pal és pitjor que qualsevol altra sortida.
Prefereix en aquestes condicions, sortir d'un pal qualsevol encara que pugui haver descarts, fallos o la possibilitat de perdre punts en aquell pal.

Suposem que aquest grup de jugadors no només creuen que és una "sortida d'animal", sortir de cavall sinó que la sortida d'aquest pal és més dolenta que qualsevol altra.

Em pregunto per què pensen que no pot ser una bona sortida?
Quina és la probabilitat que aquesta sortida no vagi bé?
Sempre perdrà l'as el company?
Podent tenir la manilla el company per què repetir o obrir una altre pal?

Espero els vostres comentaris,

asterix_fire :-)

noiremas
Recontro
Recontro
Entrades: 42
Membre des de: 05 maig 2007, 12:21

EntradaAutor: noiremas » 22 maig 2012, 16:16

Hola Axterix, he votat la tercera opció ( Sortiré o no de cavall, depenent de les altres cartes (10, 8, etc). )

Perque? donç perque despres de defensarme el asos que pugue tindre, si porte 9,10,11 de un pal, donç surtiré de cavall.
El pitjor que pot pasar son perdre 15 punts si, está clar, pero si el meu company porta el As y el Rey, els guardará.
Es no mes, un petit exemple.

La mayoria de vegades que porto cartes correlatives, intento jugar la mes grossa :D

Adieuuuuuu
bY TrenCaPer0Ls

asterix_fire
Recontro
Recontro
Entrades: 55
Membre des de: 02 set. 2011, 18:00

EntradaAutor: asterix_fire » 23 maig 2012, 00:17

Hola noiremas,

merci per la teva resposta que a més a més, es variada i així enriquirà el debat...

em sembla entendre correctament el teu comentari però m'hi falta una part.

dius:

noiremas ha escrit:donç perque despres de defensarme el asos que pugue tindre, si porte 9,10,11 de un pal, donç surtiré de cavall.


Suposo que hi ha una errada i vols dir 8, 10 i 11?

noiremas ha escrit:El pitjor que pot pasar son perdre 15 punts si, está clar, pero si el meu company porta el As y el Rey, els guardará.
Es no mes, un petit exemple.

La mayoria de vegades que porto cartes correlatives, intento jugar la mes grossa


Entenc que comentes l'opció "depèn de les altres cartes" i exposes el cas de sortida de cavall amb cartes correlatives (11-10, etc), on en aquest cas sortiries de cavall. En el cas de tenir cartes no correlatives com ho faries?

Respon a algun mètode la teva resposta?

Mètode seria: "amb cartes correlatives sempre la més grossa".

gràcies,

asterix

noiremas
Recontro
Recontro
Entrades: 42
Membre des de: 05 maig 2007, 12:21

EntradaAutor: noiremas » 23 maig 2012, 11:30

asterix_fire ha escrit:Suposo que hi ha una errada i vols dir 8, 10 i 11?


Ostres Axterix, s´colat per ahi la manilla siP :lol:
Volie dir 8-10-11
Surtiré sempre de cavall :D

Despres a lo que me preguntes, ( buscant els tres peus al gat ) redei, si no mes em queden 3 cartes en la má, y son 11-3-2 depent com estiguin ficades les cartes, donç pot anar be y pot anar mal, pero també surtiré de cavall :lol:

Perque? donç perque " teoricament " el cavall no te baça, y li puc salvar al meu company punts, o agafar el As de Est ...

Pd : Em coste una mica expressarme en Català !

Adieuuuuuu

asterix_fire
Recontro
Recontro
Entrades: 55
Membre des de: 02 set. 2011, 18:00

EntradaAutor: asterix_fire » 23 maig 2012, 13:07

Bones noiremas,

t'entenc perfectament i t'agraeixo l'esforç per escriure en català.

Comentes que:

noiremas ha escrit:...son 11-3-2 depent com estiguin ficades les cartes, donç pot anar be y pot anar mal, pero també surtiré de cavall...

Perque? donç perque " teoricament " el cavall no te baça, y li puc salvar al meu company punts, o agafar el As de Est ...


Llavors quan la carta més gran d'un pal, no té base, creus que s'ha de sortir de la més grossa per norma general (hi estic bastant d'acord). Si saps que no té la manilla i/o l'as, també ho faries?

Respecte a la teva opció, quan creus que no s'hauria de sortir de cavall respecte a les altres cartes del pal?

gràcies de nou,

asterix :-)

asterix_fire
Recontro
Recontro
Entrades: 55
Membre des de: 02 set. 2011, 18:00

EntradaAutor: asterix_fire » 31 maig 2012, 02:29

Bones a tots,

Com sempre al cap d'uns, dies exposo la meva votació i comento les opcions de l'enquesta:


En primer lloc, recordar que en qualsevol moment del dat, podem tenir informació respecte a les cartes dels contraris i del company. En alguns casos serà molt probable, acostant-se al 100%, en altres, serà molt poc probable conèixer-ho (la gran majoria). Aquests casos normalment van acompanyats d'informació explícita (triomf, contrar, recontrar, descarts, posició d'algunes de les cartes, fallos, semifallos, límit suposat a algunes cartes per haver contrat, número de cartes d'un pal, marcador, dats, etc). En altres casos, hi juga un component difícil de mesurar, com la intuició (encara que inconscientment hi hagi una base sòlida i raonada que ho fonamenta, com l'anterior cas). Aquests dos factors (deducció i intuició) cal tenir-los en compte per poder decidir quina carta jugar, en el cas de la "sortida de cavall" (en altres potser no caldria pensar en res).

El joc de la botifarra està ple d'aquestes decisions raonades. Com que hi ha moltes variables que ajuden a prendre decisions que poden ser diferents, en la meva opinió i per aquest cas crec que la resposta més adequada seria: "depèn de les cartes que pot tenir el company".

Sortiré o no de cavall, depenent de les cartes que pot tenir el company (manilla - as - rei).

Expliquem una mica el detall de la sortida quan sabem (amb molta seguretat) com estan algunes de les cartes: manilla-as-rei.

1. Sortiria de cavall si sé que:

a. té la manilla el company.
b. té l'as el company i la manilla ja ha sortit.
c. té l'as el company i la manilla està a la meva esquerra (fer-li caure la manilla al contrari).

El cas 1.c, és el cas poc evident:

Si el rei està a la meva dreta sortiria malament.
Si el rei el té el company, no li posarà.
Si el rei està a l'esquerra, el company guardarà l'as.

Cal fer notar que si no sortim de cavall el company haurà de posar l'as (obligat pel rei o no).

2. No sortiria de cavall si sé que:

a. no té manilla, ni as, ni rei.
b. no té as i la manilla ja ha sortit.
c. té la manilla el contrari de la meva dreta (fer-li caure la manilla amb la carta més grossa sense perdre punts o que barroti el contrari i escapar l'as).

El cas 2.c, és el cas poc evident:

Si el rei està a la meva dreta podríem caçar-lo si barrota o a la segona base.
Si el rei el té el company fem una base segura si no fallen.
Si el rei està a la meva esquerra, no en farà base (si el guarda, que seria estrany, podria fer-ne base en la tercera)

3. No tinc informació suficient per decidir:

Sortiré de cavall perquè no té base i és la més grossa del pal (si les tinc correlatives, amb la sota, també). És l'opció 1 de l'enquesta.

En tots els casos comentats no es mira si falla el company o el contrari que també s'ha de tenir en compte.
Aquests raonaments funcionen si el company té per norma posar sempre la manilla o "l'as fins a la sota" a la sortida del company.
Poder decidir en funció de les cartes ha d'estar fonamentat en algun indici i el company ha d'entendre'n el sistema per saber-ho jugar correctament.
Els casos quan tenim informació són concrets i succeeixen amb poca freqüència. A més s'han de valorar amb bastanta seguretat per no posar-nos en un compromís.

1 - Sortiré de cavall perquè és la més gran sempre.

Com ja he dit abans, aquest cas l'utilitzaria si no sé res del joc que m'ajudi a decidir. És millor que sortir d'una altra carta perquè:

Si té la manilla el company, agafarem més punts.
Si té l'as el company hi ha més possibilitats de salvar-li.

No té tant sentit sortir sempre de cavall si sabem que no té res en aquell pal o sabem que la manilla està a la nostra dreta.

2 - No sortiré de cavall mai perquè és una "sortida d'animal".

El cas contrari a l'anterior.

Si té la manilla el company, no agafarem tants punts.
Si té l'as el company, hi ha menys possibilitats de salvar-li (més que barrotin la manilla o que hagi de posar l'as el company).

3 - Sortiré o no de cavall, depenent de les altres cartes (10, 8, etc).

Encara que les cartes que tinguem siguin correlatives, moltes o poques, petites o grosses...no hi ha cap raó per no sortir de cavall (pot tenir la manilla o l'as?), ja que en la meva opinió és un avantatge sortir de la més grossa quan no tenim informació addicional.

4 - (Primera opció comentada - millor opció)

5 - Sortiré o no de cavall, depenent dels triomfs.

Com que s'està decidint en una primera o segona base, els avantatges que suposa la sortida de cavall i que la base de cavall és bastant improvable comparada amb els punts en joc, es valoraria més no estalviar el cavall pels triomfs.

6 - Mai toco un pal de cavall si tinc una altra sortida, encara que sigui arriscada.

Com ja s'ha dit la sortida del pal de cavall no és dolenta depenent del joc. Sortir d'un pal arriscant el pal de cavall o d'altres, sí seria una mala jugada.

Si no m'he explicat bé, no tinc cap problema en explicar-ho més, però no volia fer-ho massa llarg.

Espero com sempre els vostres comentaris, a favor o en contra.

Gràcies,
Asterix


Torna a “Normes del joc i tàctiques de primer nivell.”

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 37 visitants