Butifarra "graciosa" (Vol. II)

Tàctiques simples de la Botifarra (per exemple sortida de 12)
erfiug
Recontro
Recontro
Entrades: 42
Membre des de: 13 set. 2009, 16:00

Butifarra "graciosa" (Vol. II)

EntradaAutor: erfiug » 11 oct. 2013, 00:33

Partida presencial (de bar) tipus Lliure

Distribució de cartes:

NORD (1-5-3-3):
- Oros: Sota
- Copes: As, Rei, Cavall, Sota i blanca
- Espases: Manilla, Cavall i Set
- Bastos: Sota i dos blanques

SUD (6-2-0-4):
- Oros: Manilla, As, Rei i tres blanques
- Copes: Dos blanques
- Espases:
- Bastos: Manilla, As, Cavall i blanca

EST (2-2-6-2):
- Oros: Dos blanques
- Copes: Manilla i blanca
- Espases: As, Rei, Sis, Cinc, Quatre, Tres
- Bastos: Dos blancs

OEST (3-3-3-3):
- Oros: Cavall i dos blanques
- Copes: Tres blanques
- Espases: Sota, Vuit, Dos
- Bastos: Rei i dos blanques

TRUNFO: Sud BUTIFARRA directa (aquest sóc jo). No contrada. Marcador relativament ajustat, deviem anar uns 5 tantos per davall i ells sobre la cinquantena...

DESENVOLUPAMENT DE LA PARTIDA:

1. E arranca de Sis de espases, N el Set, O el Vuit, i S copa blanca.

2. O repeteix de Sota de espasa, S copa blanca, E Rei de espasa i N mata de Manilla.

3. I a partir d'aquí es on entra la gràcia de la butifarra (ja veient que les dos primeres jugades en tenen prouta), us deixo via lliure per opinar i d'aquí uns dies la resolució.[/b]

corpetit
Barretina
Barretina
Entrades: 869
Membre des de: 31 des. 2004, 02:07

buti

EntradaAutor: corpetit » 12 oct. 2013, 03:54

Bones,

Home, a cartes vistes, està clar: Sota de basto a terra! je, je.

En primer lloc, dir que Sud ha estat de sort que els dos pals que li manquen, els porta el seu company.
Ha estat doblement de sort ja que han sortit del seu fallo i, d'aquesta manera, ha pogut marcar clarament el que té.
Posats a demanar, ja només li manca una triple tirada de sort: que li aixequin el rei de basto.

Posant-me a la pell de Nord, jo hi veig dues possibilitats: creure que el company ha cantat amb 2 pals, o no.

1.- Si creiem que el company ha cantat amb 2 pals: obrir pal amb sota de basto.
2.- Si no ho creiem: obrir pal amb la sota de copa.
No hi ha més.

1.- Si creiem que ha cantat amb dos pals, jo obriria de sota de basto pels següents motius:
Obriria de la carta més alta dels dos pals que marca el company.
A cartes iguals, com n'és el cas (la sota), doncs obriria del pal més llarg, en aquest cas, el basto.
Estaríem de llet perquè aixecaríem el rei i el company engegaria una seguida fins al final de la partida i els fotríem al carrer.

2.-Essent la tercera basa de la partida, una partida igualada on no ens "apreta" el marcador (diferent seria si ens veiéssim obligats a cantar-la perquè la diferència fos molt gran i a punt de perdre la partida), si fos Nord, la veritat és que no pensaria que el company ha cantat amb 2 pals. Tot i marxar de la copa, jo li faria la manilla i, possiblement hauria sortit de sota de copa per tal de senyalar el meu millor pal i per tal de poder ajudar-lo, ja que, si me la torna, possiblement faria 4 bases.

Encara que pugui semblar una rucada, és, o pot ser força important de quines copes marxa Sud. Això és així perquè si la segona copa que tira és un 8, o bé tira un 7 i nosaltres (Nord) tenim el 8, doncs jo no tocaria pas la copa. La raó és senzilla, en principi, no ens podrà tornar la copa, ja tingui la manilla pelada o bé no en tingui cap. Per tant, perdria tot el sentit tocar la copa puix que no tenim entrada en cap altre lloc. Les cartes blanques poden semblar trivials però molts cops no ho són, i són aquests petits detalls els que poden fer decantar la partida.

Pel que comentes, jo no veig tant desesperada la partida per cantar buti directa amb dos pals, i menys amb un fallo directe i 6 trumfos majors si cantem trumfo. A més, el segon pal (el de basto), ens el pot aturar qualsevol contrari que en tingui 3 de rei; ja no contemplo l'oro amb 4 de cavall (que també m'hi he trobat més d'un cop, inclús tenint-ne 7). Si el company no porta el que porta, les podem passar magres. Pensa que si el joc que té el company Nord l'agafa Oest, farien 11 bases de renglera amb absoluta facilitat i sense haver de pensar gaire. I l'última basa seria una autèntica loteria. És a dir, els que anirien al carrer serien la parella N-S. Pensa que si Sud trumfa oro, tal i com estan posades les cartes, pràcticament és capa (si Est pot barrotar amb la copa blanca i després Nord obre basto), i quasi partida.

Tot i marxar de la copa Sud, jo li faria la manilla i pensaria que en marxa perquè domina els altres dos pals i vol quedar-se amb la manilla pelada, tenint en compte que tots els punts de copa els portem nosaltres mateixos. A més, si no entrega una carta marcada (com he comentat anteriorment), tampoc m'imaginaria que amb els 2 descarts que ha fet Sud, no li quedaria tampoc cap copa més, amb la qual cosa, la manilla de copa, pensaria que si no la tingués el company, sempre se la farien els altres, i amb ella, també l'as d'espasa.

També s'ha de tenir en compte si Sud canta de manera habitual butis directes amb 2 pals i si Nord té coneixement d'aquesta circumstància. Cal saber si jugueu entre amics i esteu picats a veure qui la fa més grossa i espectacular, cosa que, per altra banda, sol passar habitualment.

Segurament Nord va obrir la copa de sota perquè no es va imaginar el percal, tot i que Sud en marxa. Possible desenllaç fent volar la imaginació: Est es va fer 5 bases (4 a l'espasa i manilla de copa); Est va repetir copa i Nord, egoistament, tot i veure com el company li carregava manilles, es fa fins a l'última copa a l'onzena basa. I el company Sud ha de treure la bola de vidre i ha de decidir si desfer-se o bé del cavall de basto o bé del rei d'oro ferms. Sud l'erra gràcies a la inestimable ajuda del seu company i encara gràcies que Nord s'ha guardat una sota que li ha quedat ferma i plega també l'última basa. I Sud, podent fer 70 punts i 10 bases, no fa ni una sola basa en tota la mà, je, je.

Possiblement, en una partida seriosa i de campionat en què ens hi juguem quelcom més que "l'honrilla", en aquestes circumstàncies probablement jo l'hauria "cagat" (i depenent de qui tinc de company, encara més, només per fotre'l je, je) i hauria sortit de sota de copa (perquè tampoc hauria cantat una buti directa amb 2 pals i, per tant, tampoc ho esperaria del company). Ara, al bar del poble, ja no n'estic tan segur. Adéu.

erfiug
Recontro
Recontro
Entrades: 42
Membre des de: 13 set. 2009, 16:00

EntradaAutor: erfiug » 12 oct. 2013, 22:01

Era una partida amistosa "normal"...i si, el company ja sabia com jugo jo, ergo, es una butifarra ben normal segons la meva manera de jugar.

Per aclarar alguns dubtes que molt bé exposa el crack corpetit.

erfiug
Recontro
Recontro
Entrades: 42
Membre des de: 13 set. 2009, 16:00

EntradaAutor: erfiug » 21 oct. 2013, 14:52

DESENVOLUPAMENT DE LA PARTIDA:

1. E arranca de Sis de espases, N el Set, O el Vuit, i S copa blanca.

2. O repeteix de Sota de espasa, S copa blanca, E Rei de espasa i N mata de Manilla.

..........................................

Aquí es on ens trobem; primer un anàlisi ràpid de la situació:

La mà està en poder de N, el qual ja sap o ha de preveure com són globalment les mans de S i d'E.

Sud fa butifarra directa amb un fallo rodó i té l'opció de dos descarts els quals són dues copes. Per tant ha de portar tot el basto i l'oro, un dels pals essent una bona collada, si no no posaría butifarra mai.

Est segur que porta una bona collada d'espases amb l'as, i veient que a la primera sortida no va a fer saltar la manilla ràpidament, es bo suposar que porti alguna altra entrada (que si la porta i veient el descart de S, només pot ser en forma de manilla de copa, sabent que el propi N té tota la figura en copa)

...........................................

Opcions de Nord:

1. Obrir del pal "mitjà" que porta, de Sota de bastos, per intentar fer caure alguna possible figura que li manqui a Sud.

2. Obrir de Sota d'oros de semifallo. (A priori descartable, ja que es de suposar que sigui el pal llarg i ferm de Sud)

3. Si seguim el que ens marca Sud (Dos descarts) no s'hauria de obrir en aquest moment la copa, per forta que sigui. (no cal oblidar que la butifarra la fa Sud)

.............................................

Elecció de Nord:

3. N obre d'As de copes, O serveix, S basto blanc i E entra amb manilla de copes.

4. E arrenca d'As de espases, N Cavall de espases, O dos de espases i S Cavall de bastos.

5. E cinc de espases, N basto blanc, O carrega Rei de bastos, S oro blanc.

6. E quatre de espases, N basto blanc, O carrega Cavall d'oros, S oro blanc.

7. E tres de espases, N copa blanca, O copa blanca, S oro blanc.

8. E copa blanca, N rei de copes, O copa blanca, S Manilla d'oros.

9. N obre de Sota d'oros i totes les bases restants són de Sud.


A partir d'aquí es pot treure bastant suc, crec que queda bastant clar!

erfiug
Recontro
Recontro
Entrades: 42
Membre des de: 13 set. 2009, 16:00

EntradaAutor: erfiug » 21 oct. 2013, 17:14

Resultat: La parella N-S vam guanyar 8 (x2) = 16 tantos. I vam acabar perdent la partida, encara que això és el de menys...

- Hipòtesi 1: si el company N a la tercera basa obre de sota de bastos totes son nostres, ergo fem 35 (x2) = 70 tantos i partida finiquitada

- Hipòtesi 2: si el company N a la tercera basa obre de sota d'oros segurament faran una basa al rei de bastos d'Oest i si potser una més d'espasa o copa, estaríem parlant de màxim uns 15 tantos aprox, per tant la parella N-S guanyarem segur uns 40 tantos (sempre podent-ne guanyar 70 si O descarta un basto a la corrida d'oros).

- Hipòtesi 3. si enlloc de sortir N d'As de copa, surt de sota, guanyem sis tantos més.

corpetit
Barretina
Barretina
Entrades: 869
Membre des de: 31 des. 2004, 02:07

Posar el cavall, o no posar-lo

EntradaAutor: corpetit » 23 oct. 2013, 00:41

Bones,

El que em sembla curiós és que, tot i que Est, al meu entendre, no juga de manera, que diguem, gaire acadèmica, doncs li surt rodó i en treu petroli.

Dic això perquè el més "normal", tot i que ja sabem que té una bona entrada (manilla de copa), és que hagués sortit de rei o as d'espasa. Això és així perquè, si surt de blanca, el més probable, cantant buti els altres, és que el barrotin amb el cavall (el tingui Nord, o Sud). Llavors, tot i tindre entrada, com dèiem, amb la manilla, aquesta li faran saltar amb una simple sota i llavors, ja no hi serà a temps de fer saltar la manilla d'espasa amb el rei. Bé, la farà saltar, però ja serà tard perquè amb la pila d'espases que té i havent cantat directe els contraris, difícilment algú li tornarà l'espasa i se les haurà de menjar totes.

Però es veu que aquell dia, Est tenia tots els astres alineats i a la seva disposició, Nord no posa el cavall d'espasa fent buti directe el seu company, plega el seu company Oest, aquest li torna la sortida d'espasa i ell (Est), ara sí, posa el rei i fa saltar la manilla d'espasa, encara manté intacte l'entrada a la copa i li queden 4 espases que possiblement esdevinguin fermes. A sobre, Nord toca la copa tot i veure com en marxa el seu company. Vaja, que millor no li podia anar.

Si Nord posa el cavall d'espasa, la parella Est-Oest es fa probablement una sola basa de 7 tantos (manilla i sota de copa) i partida finiquitada. Tot dependria de la sortida d'Est. Si surt d'espasa, basto o copa, ja no faran més basa. Si surt d'oro es faran 1 o 2 bases. Tot sembla indicar, tal i com ha anat, que sortiria de rei d'espasa i que no farien ni un tanto més.

Jo no veig que Nord jugui excessivament malament però, si posa el cavall d'espasa en comptes del 7, s'acaba la partida. O si les cartes estan canviades (Nord tingués el 6 i Est sortís de 7), doncs seria el mateix. Nord, possiblement no posa el cavall, o bé seguint la típica norma que només cal matar amb la més petita la basa dels contraris, o bé per por de perdre el cavall davant la possibilitat que Oest tingués el rei i Est hagués sortit a defensar-se l'as sense tenir aquest rei (perquè si no, s'entén que hagués sortit d'algun dels dos i no pas de 6). Això últim, sense pensar que ben bé aquest rei el podria tindre el seu company i guardar-lo per aixecar-li el possible as d'Est. Si Nord posa el 7, hi ha moltes probabilitats de què no plegui ell mateix (i sí que ho faci Oest o Sud) i no pugui marcar el seu millor coll (la copa). I no cal capficar-s'hi, no s'hi pot fer res, un altre cop Nord matarà de cavall, el rei el tindrà Oest, el qual, acte seguit, li farà saltar la manilla amb un trist 8.

La jugada nefasta de Nord hauria estat el fet de no barrotar la sortida de 6 d'espasa.

Aquestes jugades són típiques dels predonats, tu ja pots jugar bé que, no tots els contraris juguen igual. I, com en aquest cas, qui surt a defensar-se as i rei d'espasa amb 6 espases de peu, amb una carta blanca, doncs fa moltíssims més punts que qui surt de rei o as. Si Est ho fa com ens han ensenyat, la parella Est-Oest només farà 2 bases pelades. Si ho fa tal i com ha succeït en aquest cas pràctic, doncs, si més no, té opcions de fer molts més tantos. I aquí ja no parlem de sortir a defensar-se l'as amb la tercera, sinó el rei i l'as alhora. "Ver para creer". Això és la buti en estat pur, tu pots jugar genial però una bona sortida dels contraris es pot convertir en dolenta (per a ells), i una de no tant bona (almenys a priori), es pot convertir en la millor possible. I no s'hi pot fer res. Com deia, en uns predonats, qui surti a defensar-se el rei amb l'as traurà probablement un 0, i qui surti a defensar-se as i rei amb la tercera, té possibilitats de fer un 100. Si n'hi ha uns quants que surten de la tercera, doncs algun l'encertarà i passarà el mateix que aquí. Llavors, la resta de jugadors, per molt bé que juguin, ni que ho facin perfecte, no trauran ni un 20, afectant a tot el grup i no tan sols a aquella partida en concret. És el que hi ha, però això ja seria un altre tema, Adéu.


Torna a “Normes del joc i tàctiques de primer nivell.”

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 28 visitants